We wczesnych Stanach Zjednoczonych młody detektyw Ichabod Crane (Johnny Depp) zostaje wysłany z Nowego Jorku do nowojorskiej osady Sleepy Hollow, aby zbadać serię upiornych morderstw. Po jego przybyciu rada miasta informuje go, że trzy ofiary zostały zabite na otwartym terenie, a głowy zniknęły, zabrane przez bezgłowego ducha, który jest podobno odpowiedzialny. Ichabod nie jest o tym przekonany, ale dowiaduje się więcej o upiornym jeźdźcu. To duch Hesjańczyka wysłanego przez Brytyjczyków podczas wojny o niepodległość, który został złapany przez Czerwonych Płaszczy i odcięty własnym mieczem. Kiedy Ichabod widzi, jak duch zabija jednego z członków rady miejskiej, jego sceptycyzm wyparowuje i wkrótce odkrywa, że ​​duch jeźdźca ma bezbożny związek z Balthusem Van Tasselem (Sir Michael Gambon), bogatym rolnikiem, z którego córką zakochuje się Ichabod kocham.

Film Sleepy Hollow uosabia unikalne podejście Tima Burtona do jednej z najbardziej znanych opowieści grozy wszechczasów, z kilkoma nowymi zwrotami akcji i większym rozwojem postaci, w tym mroczną przeszłością Ichaboda Crane'a i „historią stojącą za historią " o tym, co dzieje się w nawiedzonym mieście, które jest pięknie renderowane, ciemne i zamglone, tworząc niesamowitą atmosferę. Obsada ze snów gra świetne występy, ale oczywiście to Johnny Depp kradnie show swoim intuicyjnym i czasami przesadnym portretem antybohatera Ichaboda Crane'a, który wykazuje godną podziwu odwagę, a jednocześnie często ulega strachowi . Bogata produkcja, mistrzowska gra aktorska, muzyka w tle, piękne okresowe scenografie i kostiumy oraz dbałość o szczegóły, najbardziej widoczne w efektach specjalnych użytych do ożywienia bezgłowego jeźdźca, jeśli chcesz, wszyscy razem opowiedzą historię o trudnej sytuacji i wyzwoleniu Sleepy Hollow, jak nigdy wcześniej nie powiedziano. Jest mało prawdopodobne, że ta wersja kinowa kiedykolwiek zostanie przekroczona. Wspaniały!

Małgorzata Sobczak

ŚPIĄCA PUSTKA (1999) ***1/2 W rolach głównych: Johnny Depp, Christina Ricci, Miranda Richardson, Michael Gambon, Casper Van Dien, Jeffrey Jones i Christopher Walken Reżyser: Tim Burton Czas trwania: 102 minuty Ocena R (za graficzną przemoc i brutalność oraz krótkotrwałą seksualność) Blake francuski: Tim Burton jest prawie tak dobry, jak oni w branży filmowej, jeśli chodzi o tworzenie nastrojowego świata, w którym mogą zamieszkać określone postacie. „Sleepy Hollow” to idealny rodzaj filmu dla jego kierunkowego dotyku Midasa; pod każdym względem przypomina to, co najlepsze w firmie Burton. W filmie, adaptacji opartej na opowiadaniu Washingtona Irvinga, zatytułowanym „Legenda Sleepy Hollow”, ukazuje drzemiącą, przerażającą wioskę Sleepy Hollow z żywymi szczegółami i pomysłowym opisem. Sposób, w jaki wszystko jest przedstawione, drzewa wyglądają jak z bajki, a sceneria przedstawia oszustwo w tajemniczej krainie czarów, sprawia, że ​​ta produkcja jest jednym z najbardziej urzekających i magicznych przeżyć filmowych. Część wizualną należy również przypisać operatorowi filmu Emmanuelowi Lubezkiemu i uznanemu scenografowi Rickowi Heinrichsowi. Te elementy przyczyniają się do wielkiego sukcesu arcydzieła Burtona. Zarówno projekt, jak i zdjęcia należą do najlepiej oglądanych przez cały rok i zasługują na ciężko zapracowaną nominację do Oscara. Sprawiają, że film jest intrygujący i stymulujący wizualnie. Akcja filmu toczy się pod koniec XVIII wieku w Nowym Jorku. Constable Ichabod Crane, nieśmiały, ale sprytny człowiek grany przez Johnny'ego Deppa, zostaje przydzielony do zbadania serii morderstw grizzly w pobliskim miasteczku o nazwie Sleepy Hollow. Jest jednak raczej zaniepokojony swoim ostatnim zadaniem ze względu na treść zabójstw. Głowy ofiar zostały odcięte jednym czystym ruchem, prosto z ich ciał. Podejmuje swoje obowiązki i podróżuje konno i bryczką do odosobnionej wioski. Kiedy Ichabod przybywa, miejscowi, w tym Lady Van Tassel (Miranda Richardson), Baltus Van Tassel (Michael Gambon), Brom Van Brunt (Casper Van Dien) i wielebny Steenwyck (Jeffrey Jones), witają go z niecierpliwością. Wyjaśniają legendę o bezgłowym jeźdźcu, który rzekomo jest przyczyną morderstw w ich mieście. Na początku jest sceptyczny. Następnie, będąc świadkiem, jak ofiara straciła głowę osobiście, dochodzi do wniosku, że za powstałe tragiczne katastrofy odpowiada bezgłowy jeździec. Ichabod wkrótce poznaje Katrinę Van Tassel, niewinnie wyglądającą, samozwańczą młodą kobietę, która może mieć kilka rad, a także kilka własnych sekretów. Jeździec bez głowy jest idealnym złoczyńcą przedstawionym w „Sleepy Hollow”. Jest brutalny, za duży i szorstko teksturowany w odzieży wierzchniej. Aktor, który ożywia go, gdy ma głowę, jest idealny do tej roli; Christophera Walkena. Jednak z jakiegoś dziwnego powodu popularny krytyk filmowy Roger Ebert niechętnie odmówił podania swoim czytelnikom nazwiska aktora, myśląc, że to coś zdradzi. Cóż, przepraszam, panie Ebert, ale nie jest trudno znaleźć te informacje gdzie indziej. Twórcy filmu nie starają się utrzymać Walkena w tajemnicy. Stwierdzając, że występuje w roli jeźdźca na czele, niczego nie zdradza. Trzeba zobaczyć jego występ i pogodzić się z tym, by sobie nawet wyobrazić, jaki materiał wydobywa z filmu złoczyńca. Kierunek Tima Burtona jest tutaj skupiony i cudownie spostrzegawczy. Sekwencje morderstw są krwawe i brutalne, ale nigdy nie są przesadne. Burton nigdy nie traci z oczu swoich głównych bohaterów, ma dobry pomysł na to, co chce umieścić w filmie, a efekty specjalne nie przeszkadzają mu w tym. Ma talent do angażowania publiczności w jego zdjęcia. Musimy sami myśleć, samodzielnie, bez pomocy projektorów, wymyślać bryłki fabuły. Techniki te demonstrował już wcześniej w takich filmach jak „Edward Nożycoręki”, „Koszmar przed Bożym Narodzeniem”, a nawet najlepszy film o Batmanie „Powrót Batmana”. Johnny Depp oferuje godną Oscara rolę Ichaboda Crane'a. Bez wysiłku ożywia tę wrażliwą rolę dzięki uderzającym detalom i doskonałej formie. Jest bezbłędnie obsadzony, podobnie jak Christina Ricci, która również działa ze stylem i siłą. Komplementy wychodzą również na wspaniałe kostiumy, które aktorzy mogą nosić. Mimo, że „Sleepy Hollow” dostarcza wielu przerażających wrażeń, film wcale nie jest bardzo przerażający. Niektóre momenty wywołują drobne emocje, ale przez większość czasu produkcja nie jest tak przerażająca, jak mogłaby być. Wiele z nich nie ma rozmachu i budowania dla kilkunastu graficznych ścięć, które mają miejsce. Burton mógł z łatwością załadować swoje zdjęcie z bombardującymi ilościami szoku, napięcia i napięcia wypełnionego strachem, ale zamiast tego idzie na przemoc, fabułę i tajemnicę. Nie żeby miało to wpływ na całą produkcję. To bardziej klimatyczny film niż krzycząca uczta. Atmosfera z pewnością jest powyżej średniej. Zakończenie „Sleepy Hollow” działa w dziwaczny, ale nieprzewidywalny sposób. Punkt kulminacyjny następuje niespodziewanie i ekscytująco, z wieloma niespodziankami i efektami specjalnymi. Zapowiedź filmu jest skuteczna, ale niezależnie od tego, jak bardzo jesteś doświadczonym widzem, jest to zakończenie, którego nie należy rozgryźć, zanim to nastąpi. Jest to jedno z preferowanych zamknięć, jakie widziałem od jakiegoś czasu. Mimo kilku osobistych obiekcji, „Sleepy Hollow” to znakomicie wykonane dzieło sztuki – jeden z lepszych filmów od lat. Dostarczone przez Paramount Pictures.

mgr Paweł Kucharski

Zwiastun

Podobne filmy