Oparta na bestsellerowej powieści Rosalie Ham Krawcowa to historia femme fatale Tilly Dunnage, która wraca do swojego małego rodzinnego miasteczka na wsi, by naprawić krzywdy z przeszłości. Stylowy dramat z komiksowym podtekstem o miłości, zemście i haute couture.

To właśnie film zmienia perspektywy. Świetna historia. Genialna obsada. Zemsta, miłość, fałszywy grzech. I miejsce Australii. Nie ostatni – Kate Winslet i Judi Davies dają coś, co można określić jako coś więcej niż wspaniałe występy. Gorzki humor i godne podziwu zdjęcia. I dokładnie ten film, na który zasługujesz. Ponieważ postacie i sytuacje są bardziej niż znajome. Z literatury. A może z bliskiej rzeczywistości. Krótki, klejnot. Nie jest to najbardziej natchnione słowo, ale jest to mała definicja wspaniałego dzieła.

Ignacy Nowicki

To bez wątpienia najlepszy film w języku angielskim, jaki widziałem od co najmniej dwóch lat. Nie tylko oddaje absolutną sprawiedliwość swojemu źródłu, ale dodaje do swoich motywów autentyczną, bardzo oryginalną wizualną atmosferę Oz. Obsada jest niesamowita, a każda postać wnosi do ról maksimum swojego rzemiosła. Judy Davis daje jedną z najlepszych kreacji w swojej znakomitej karierze, ale Kate Winslet, Kerry Fox i Sarah Snook są również fantastyczni. Liam Hemsworth jest nie tylko gorętszy od Chrisa, jest także znacznie bardziej zniuansowanym aktorem. Hugo Weaving, jeden z najlepszych aktorów swojego pokolenia, zatapia zęby w swojej muskularnej roli niezwykle dobrze wychowanego gliniarza w Oz z lat pięćdziesiątych. Winslet to tajemnicza nieznajoma przybywająca nocą, której dostarcza jej bagaż na początku filmu. Szybko rozpoznaje w niej dziewczynę, którą odesłał po śmierci chłopca w jej wieku 25 lat wcześniej. Mieszkańcy miasta, w tym jej porywcza matka, grana przez Davis, na przemian podejrzewają motywy jej powrotu i pociągają ją oszałamiającymi umiejętnościami krawieckimi i zdecydowanym charakterem. Niektórym trudno będzie śledzić zawiłą historię, która nieustannie przechodzi między tajemnicą, komedią, tragedią i romansem. To ich wina. Wszyscy inni docenią oryginalną historię, znakomitą pracę kamery i scenografię, bogactwo miłości ukazane w każdym kadrze do projektu, którego realizacja zajęła 15 lat. Jego krajowy sukces jako drugi najbardziej udany film 2015 roku po wiecie-który-nie mógłby być bardziej zasłużony. Można się więc tylko zastanawiać, dlaczego Adacemy zlekceważyło to do Oskarów, zwłaszcza jeśli spojrzy się na zwykłych podejrzanych, którzy reprezentują w tym roku pretendentów. I choć debata #OscarsSoWhite jest uzasadniona, to pominięcie przypomina nam również o innej grupie twórców filmowych, których aż nazbyt często nie ma na liście nominowanych: Kobiet. Bo to, co sprawia, że ​​„The Dressmaker” jest tak zabawne, poza oryginalną historią, lokalnym klimatem i doskonałą obsadą, to fakt, że oferuje kobiecy sposób opowiadania historii, którego nie widzimy wystarczająco dużo.

Klara Krajewska

Wygnana z odległego i słabo zaludnionego australijskiego miasta, gdy miała dziesięć lat, Tilly (Kate Winslet) powraca wiele lat później. Świeżo po podboju świata mody w Paryżu, dopasowana czerwona sukienka Tilly natychmiast przyciąga wzrok. Niektórzy mówią, że Tilly popełniła straszną zbrodnię i została za to przeklęta. Tilly przybyła, aby lepiej poznać prawdę o tym, co naprawdę się wydarzyło i naprawić sytuację. Jest wiele rzeczy na jej głowie, między innymi ustalenie własnej winy w tej sprawie, jej matka Molly, która wydaje się być szalona, ​​zdjęcie klątwy, znalezienie miłości i zemsty. Formują się linie bojowe. Wielu chce, aby Tilly była winna i przeklęta. Pracują, aby zobaczyć ją w najgorszym świetle. Hejterzy mogą nawet obejmować matkę Tilly, Molly. Jednak jest wielu, którzy wierzą w Tilly. Gdy zakłada sklep z ubraniami i pomaga tworzyć nowe, lepsze postacie dla ludzi, jej sojusznicy rosną. Suknie, które szyje, zmieniają sposób, w jaki ludzie postrzegają siebie i innych. Może to nie Tilly jest przeklęta, ale może to być miasto, w którym osądzono dziewczynę. Sednem tego wspaniałego filmu jest temat tego, jak kilku okropnych ludzi czyni życie tak złym dla innych swoimi straszliwymi i szybkimi osądami. Akcja filmu rozgrywa się w latach 50. i jest zarówno poważna, jak i zabawna. P.J. Hogan jest jednym z najlepszych scenarzystów. Jego historie są złożone i pełne niesamowitych zwrotów akcji. Jego wgląd w ludzką naturę, zwłaszcza postacie kobiece, jest strzałem w dziesiątkę. Do tego urzekającego pisarstwa dodaje się znakomita gra aktorska Kate Winslet, Hugo Weaving i innych, zawsze intrygujące tło Australii, fascynujące motywy i postacie oraz znakomita reżyseria i organizacja. Z 32 filmów, które widziałem na tegorocznym Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto, ten był najlepszy.

Kamila Walczak

Zwiastun

Podobne filmy