Starcia pomiędzy przeciwległymi krańcami spektrum ekonomicznego i kulturowego. Dosłowne polowanie na czarownice w wiosce w Nawarrze przeciwstawia religię ortodoksyjną pogańskim wierze, panów feudalnych zubożałemu chłopstwu, agresywnych mężczyzn przeciw bezbronnym kobietom. Czarownice są kobietami, a prześladowcami są zamożni biali chrześcijanie z niższych klas. Babcia Garaziego zostaje spalona na stosie, gdy hiszpański Inkwizytor skazuje ją za bycie wiedźmą, co sprawia, że ​​jest podejrzana i ostatecznie trafia do więzienia. Jest torturowana w więzieniu i gwałcona przez swojego odrzuconego zalotnika, okrutnego syna miejscowego gospodarza. Podczas gdy ona cierpi z powodu własnego bólu, szykuje się walka na znacznie szerszą skalę.

XVII w. Nawarra, za panowania monarchy Felipe, pan Fermin De Andueza (Walter Vidarte) wspomagany przez księdza imieniem Angel (Mikel Garmendia) i Fray Miguel (Javier Loyola), przeor klasztoru, wszyscy przyprowadzają inkwizytora , Licenciado Azevedo (José Luis López Vázquez) z Santo Oficio . Niedługo potem rozpoczyna się polowanie na czarownice, wieśniacy są zatrzymywani w celu przeprowadzenia procesów przeciwko miejscowym czarownicom. Dzięki informacjom udzielonym przez niektórych mieszkańców wsi, zostali osądzeni Gurazi De Ochoa (Silvia Munt), siostrzenica spalonej wiedźmy we Francji oraz starsza kobieta, Amunia De Basterrechea (Mary Carrillo). Jednak Fermin używa tego horroru, by splamić Unai (Patxi Bisquert), ale ucieka. Historyczna fikcja przepełniona czarami i elementami horroru i oparta na faktach wydarzyła się pod koniec XVII wieku , 1595 , w Dolinie Araiz , gdzie kręcono ten film , odbyło się " Auto De Fe " , w którym oceniano niektóre czarownice . Olea opisuje zderzenie kultur katolickich kastylijczyków i prymitywnych Basków. Autorytarnych, torturujących Inkwizytorów przeciwko wiedźmom posiadającym wiedzę medyczną, które spotykają się i celebrują nagie małe orgie, a także rozpalają imprezy podczas nocy Świętej Joanny, w tym popularne tańce. Zabawny, choć powolny film o czarach z dużą ilością sensacyjnych scen i prowokującym stylem. Film przedstawia ostrą krytykę wobec hiszpańskiej inkwizycji, która podróżowała po całym kraju, osądzając, torturując i potępiając podejrzanych o czary, a także ekspertów od sztuk nekromancji oraz aresztując i torturując w celu uzyskania „zeznań”. Film zawiera wciągające sceny pełne czarów, przerażających tortur, płonących słupów i kilku innych rzeczy. Obraz napisany przez Pedro Oleę i Gonzalo Goicoechea (zwykły scenarzysta Eloy De La Iglesia) został oparty na książkach Julio Cáro Baroja i historii Florencio Iruate, a zwłaszcza na jego powieści: „Książka o czarownicach”. Olea przekazuje wiedzę na temat inkwizycji i czarów, w tym o „Fornicariusie” i „Ogrodzie kwiatów” Torquemady, że diabeł i szabat to to samo, a zwłaszcza „Malleus malleficarum”, które może być najbardziej przesiąkniętą krwią księgą w historii ludzkości : młot wiedźm , instruuje duchownych , jak lokalizować , torturować i zabijać wszystkie wolnomyślące kobiety , podczas polowania na czarownice , jak mówi historia , pięćdziesiąt tysięcy zostaje schwytanych , spalonych żywcem na stosie . Niemniej jednak, prestiżowy pisarz Julio Caro Baroja wyjaśnił, że hiszpańska inkwizycja jest mniej interesująca i nie ściga czarownic, jak to miało miejsce we Francji czy Niemczech. Inne filmy traktujące o czarach to: szykowny „Haxam” Benjamina Christiensena i „Dies Irae” Carla Theodora Dreyera. W Hiszpanii nakręcono: „Kwiat świętości” Adolfo Marsillacha oraz „Inkwizycję” Jacinto Moliny. Obsada Akelarre'a jest całkiem dobra, tak jak: José Luis López Vázquez, który daje powściągliwe aktorstwo, Mary Carrillo jest niesamowita jako stara wiedźma, która ma dużo mądrości medycznej i Patxi Bisquert jako rolnik, który sprzeciwia się jego rządom tyranii. Wsparcie obsady jest szczerze mówiąc dobre, takie jak: Iñaki Miramón, Javier Loyola, Sergio Mendizábal, Félix Rotaeta, Marivi Bilbao, Lola Lemos; choć większość jest niestety dubbingowana przez profesjonalistów. Po sześciu latach, w których Pedro Olea poświęcił się w reklamach i filmach dokumentalnych jako Guernica¨, River of Bilbao¨ i serialach telewizyjnych jako ¨Cuentos Y Leyendas¨ i innych o tematyce baskijskiej; a później „Un Hombre Llamado Flor De Otoño” wraca do zdjęć dzięki subsydium rządu baskijskiego. Jest jednym z najbardziej wciągających hiszpańskich reżyserów, będąc ekspertem baskijskim reżyserem, producentem i scenarzystą. Zaczął reżyserować Dias Viejo color¨ i kontynuował osobistą pracę zatytułowaną Bosque del Lobo¨ o domniemanym wilkołaku. Następnie wyreżyserował trylogię o Madrycie, wyprodukowaną przez Jose Frade'a, taką jak: „Tormento”, „Pim, Pam, Pum Fuego” i „La Corea”. Jego największym sukcesem był „Człowiek zwany Flor De Otoño” z Jose Sacristánem. Następnie nakręcił „Bandera Negra” o przemycie broni i thriller wojskowy: „Moriras en Chafarinas”; później wyreżyserował „Mas Allá Jardin” z Conchą Velasco. I „mistrz szermierki”, który okazał się jednym z najlepszych filmów. Nakręcił też inny film o czarach: „Leyenda Del Cura De Bargota” TV (1988). Ocena ¨Akelarre¨: Ponadprzeciętna, warta obejrzenia.

Marcel Zawadzki

Podobne filmy

Requiem

Requiem