Zakulisowe spojrzenie na prestiżowy moskiewski Teatr Bolszoj, który wstrząsnął skandalem z kwasem w 2013 roku.

Zachodniej publiczności Balet Bolszoj przywołuje obrazy doskonale uformowanych tancerzy wykonujących piruety wokół sceny w pamiętnych produkcjach SWAN LAKE. A może pamiętają, jak zespół uwikłał się w polityczne walki, kiedy tancerze tacy jak Rudolf Nureyev uciekli na Zachód na początku lat sześćdziesiątych. Fascynujący dokument Nicka Reada i Marka Franchettiego zza kulis przedstawia życie za kulisami w następstwie skandalu z 2013 roku, kiedy reżyser produkcji Sergei Filin padł ofiarą przerażającego ataku, gdy kwas został mu w twarz. Jego wzrok został cudownie zachowany, ale nie obyło się bez bólu i cierpienia oraz rozległej operacji. Z BOLSHOI BABYLON dowiadujemy się, że Filin był uwikłany w nieustanny konflikt osobowości. Niektórzy członkowie firmy mają nadmierną ambicję i są gotowi zniżyć się do wszystkiego, aby osiągnąć swoje cele. Dyrektorzy i inni menedżerowie są często traktowani podejrzliwie przez członków korpusu baletowego; wydaje się, że podział między dwiema grupami jest nie do pogodzenia. Firmą Bolszoj zarządza skomplikowany sojusz między dyrektorem generalnym Władimirem Urinem, głównym administratorem Anatolijem Iksanowem a rządem rosyjskim, który bierze bezpośrednią rolę w jej finansowaniu i administrowaniu. W wymownym wywiadzie premier Dmitrij Miedwiediew potwierdza rolę Bolszoj jako wiodącego instrumentu rządowej propagandy zarówno w kraju, jak i za granicą; interesy sztuki i polityki są niepodzielne. W takim środowisku trudno się dziwić, że pojawiają się nieporozumienia. Jest kilka pamiętnych cytatów: jedna z tancerek sugeruje, że Rosjanie bardzo lubią udzielać rad, ale niechętnie je wykonują. Jest mnóstwo krytyków foteli, ale nikt tak naprawdę nie chce kołysać łodzią. Kiedy ktoś podejmuje takie wysiłki, konflikt jest nieunikniony; jest kulminacyjna sekwencja, w której Filin zostaje nagle poproszony, aby usiąść podczas zebrania sztabowego, właśnie wtedy, gdy ma zamiar rozpocząć tyradę przeciwko swoim przełożonym. W międzyczasie firma nadal wykonuje wysokiej jakości prace na scenie - być może hołd dla ich profesjonalizmu w obliczu przeciwności losu. Bolszoj utrzyma swoją międzynarodową reputację, nawet jeśli zmieni się jego personel – notatka na końcu filmu wskazuje, że menedżerowie wyższego szczebla zdołali osiągnąć swoje cele, nawet jeśli prowadzi to do odejścia niektórych utalentowanych ludzi. BOLSHOI BABYLON ma pewien upiorny urok, ale nie jest to bynajmniej wyłączne dla Rosjan. W latach dziewięćdziesiątych BBC pokazało serial o życiu za kulisami Royal Opera House w Covent Garden, który był równie rozdarty konfliktami. Być może balet tak bardzo wyczerpuje swoich praktykujących, że nieuchronnie prowadzi do starć osobowości.

Liwia Adamska

Jeśli interesujesz się sztuką, a konkretnie baletem, to uznasz to za fascynujące. Intryga, zazdrość, dramat, ból i walka. Sprawia, że ​​piłka nożna wygląda na oswojoną. Mam kontakt z Baletem jako publiczność, ale też przez cztery lata miałam współlokatorkę, która tańczyła w niemieckim zespole. Spędziłem trochę czasu stojąc za sceną i oglądając występy z bliska. Było wiele romantycznych trójkątów, dramatów, zazdrości, kontuzji, faworyzowania i nieustannej rywalizacji o role. Byłem śpiewakiem i opera była intensywna, ale nic nie jest tak konkurencyjne jak balet, a ich kariery są tak krótkie. Bardzo polecam ten dokument.

Anna Kowalska

Rosjanie lubią doradzać. Rosjanie też lubią mitologizować swoją teraźniejszość. Próbując powiedzieć, czym jest Rosja, jak jest rządzona, kontrolowana i dokąd zmierza. - Nie wiesz nic. Jesteś taki naiwny. To coś, co często słyszysz od wnikliwego, świadomego i wytwornego Rosjanina. „Bolszoj Babilon” próbuje opowiedzieć historię posunięcia się za daleko. Deptać rosyjską linię wyznaczającą to, czego powinien być świadkiem świat ich spraw wewnętrznych. Vlad Urin gra tę rolę z wielkim eksperymentem i pasją. Siergiej Filin nie tak bardzo. Teatr Bolszoj zaszokował ostatnio świat baletu, odwołując w ostatniej chwili premierę spektaklu biograficznego o tancerzu Rudolfie Nurejewie. Niezwykle szczery dyrektor Nurejewa, Kirył Sieriebriennikow, został przesłuchany w śledztwie kryminalnym. Dejstowie!

Dominika Kucharska

Podobne filmy

Armadillo - wojna jest w nas

Armadillo - the war is within us