Gdy wciąż trwa kosztowna wojna secesyjna, dwunastoletni student zapomnianego Seminarium dla Młodych Dam panny Marthy Farnsworth w ciepłej i wilgotnej Luizjanie natyka się na ciężko rannego żołnierza Unii, kaprala Johna McBurneya. Zabrany, by wyleczyć się z ran, wkrótce McBurney zostanie uwięziony w małym pomieszczeniu wewnątrz rezydencji. Stopniowo uwodzicielski, ale niechciany gość próbuje wykorzystać ujarzmione w czasie wojny pragnienia mieszkanek; jednak czy McBurney naprawdę kontroluje sytuację?

Ten dziwny i hipnotyczny dramat Don Siegel/Clint Eastwood został porzucony w 1971 roku, a szkoda. Fascynujące studium postaci z kilkoma wspaniałymi kobietami, z którymi może sobie poradzić Zez. Geraldine Page była jedną z naszych znakomitych aktorek i jest doskonale obsadzona. Młoda Jo Ann Harris jest zalotną minx, a Elizabeth Hartman (która zmarła zbyt młodo) jest niezaprzeczalnie represjonowana. 7 na 10. Najlepsza wydajność = C. Eastwood. Wydany w tym samym roku co DIRTY HARRY, nie przynosił żadnych korzyści, poza uzyskaniem kilku dobrych recenzji. Szukaj tego, chyba że interesują Cię tylko filmy „Eksplozja”. Bardzo subtelny i przerażający, ten kawałek zostanie z tobą.

doc. doc. Anastazja Lewandowska

W krótkim okresie między spaghetti westernami Clinta Eastwooda a filmami Brudnego Harry'ego, on i reżyser Don Siegel połączyli siły, aby stworzyć ten niezwykły obraz. Eastwood gra rannego kaprala armii Unii podczas wojny secesyjnej, który zostaje przyjęty przez południową szkołę dla dziewcząt, dopóki nie wyzdrowieje. Minęło trochę czasu, odkąd młode kobiety (z których większość wydaje się być nastolatkami) miały mężczyznę na terenie, więc niechętnie wydają go lokalnym rebelianckim żołnierzom. Powstające sytuacje są często humorystyczne, szokujące, erotyczne, a nawet wręcz groteskowe, gdy Eastwood powoli odzyskuje siły i zaczyna rozmyślać nad establishmentem. Podstawowa fabuła brzmi prawie jak zadatki na film porno. Mamy męskiego mężczyznę nagle otoczonego przez młode, dojrzałe kobiety. Większość z nich pociąga go seksualnie. I jest bardziej niż chętny do szerzenia wśród nich miłości. Materiał nigdy tak naprawdę nie ześlizguje się do poziomu „bez smaku”. Eastwood, Siegel i operator Bruce Surtees są tak utalentowanymi filmowcami, że film zawsze zachowuje swoją godność. John McBurney z Eastwooda nie przypomina żadnej innej postaci, jaką kiedykolwiek grał. McBurney jest amoralnym, podstępnym i lubieżnym szarlatanem. Wie, że większość kobiet, nawet najmłodsza, chce jego ciała, i pozwala więcej niż jednej z nich strzelić do niego. McBurney często używa pochlebstw, by podniecać kobiety, a następnie wykorzystuje swój surowy wygląd, by je podkręcić. Jest jak pijany gracz na przyjęciu koktajlowym, często uderzając w różne kobiety nawet w tej samej scenie! W końcu jego pożądliwe postępowanie powoduje u niego wielką agonię i stratę w sposób, który sami musicie zobaczyć. Ten autor nie marzyłby o ujawnieniu konkretnych konsekwencji swoich działań, ale nie ma wątpliwości, że one nadejdą. Eastwood daje typowo świetną wydajność. Wydaje się, że świetnie się bawi w tej roli, aż sprawy przybierają naprawdę brzydki obrót, a potem staje się wredny i brzydki. Geraldine Page to uczta jak stalowa suka, która prowadzi szkołę. Wiemy, że chce McBurney tak samo jak inne dziewczyny, ale z jej burzliwą przeszłością pokazaną nam w retrospekcjach, dowiadujemy się, że nie tylko o to chodzi! Mae Mercer jako niewolnica należąca do szkoły też daje świetny występ. Oczywiście od samego początku wie, że McBurney jest skunksem i nigdy nie pozwala, by jego fałszywy urok obniżył jej czujność. To postać, o której będziesz chciał dowiedzieć się więcej po zakończeniu filmu. Wydaje się, że ma większą wiedzę o świecie niż ktokolwiek inny w filmie. The Beguiled kiepsko wypadł w swoim kinowym wydaniu. Nikt nie był do końca pewien, co o tym sądzić, a niektóre z jego treści niewątpliwie podniosły kilka brwi w 1971 roku. Na przykład we wczesnej scenie widzimy, jak Eastwood romantycznie całuje 12-letnią dziewczynkę. Czy po prostu próbuje ją uciszyć, gdy zbuntowani żołnierze się zbliżają, czy naprawdę mu się to podoba? Prawdopodobnie jedno i drugie! Późniejsza sekwencja fantasy pokazuje nawet, że Clint robi to nie tylko z Page, ale także z jej młodą asystentką! Naprawdę ciekawe dzieje się w tym. Dobrze, że Eastwood stał się gwiazdą, którą zrobił, bo inaczej ta mogła zostać dawno zapomniana. Wysoce rekomendowane. 9 z 10 gwiazdek. Ogar.

Daniel Górski

Zwiastun

Podobne filmy

Adaptacja

Adaptation.