Próbując przemycić skrzynkę heroiny ukrytą w lalce do Stanów Zjednoczonych przez JFK z samolotu z Montrealu, Lisa dostrzega przeciwnika na lotnisku JFK, więc przekazuje lalkę niczego niepodejrzewającemu mężczyźnie, którego właśnie spotkała, nowojorskiemu fotografowi o imieniu Sam Hendrix, od którego planuje później odzyskać lalkę. Jednak Sam zgubi lalkę po powrocie do domu. Ten przeciwnik, sadystyczny przestępca imieniem Harry Roat, używając argumentu, którego nie mogą odrzucić, przekonuje dwoje niedawno zwolnionych z więzienia współpracowników Lisy, Mike'a Talmana i Carlino, by pomogli mu w odzyskaniu lalki z mieszkania Sama w Greenwich Village. wiedząc, co jest w środku, lub bez wiedzy, że Hendrix nie ma już pojęcia, gdzie jest lalka. Roat, Talman i Carlino uważają, że ich zadanie jest jeszcze łatwiejsze, gdy dowiadują się, że żona Sama, Susy Hendrix, jest niewidoma. Ponieważ Susy wciąż przyzwyczaja się do swojej niedawnej ślepoty, Sam robi wszystko, co w jego mocy, aby uczynić ją jak najbardziej samowystarczalną, czego często nadal nie znosi. Obmyślają pozornie nieszkodliwy plan infiltracji życia Susy, podczas gdy Sam zostaje dogodnie wysłany z miasta w interesach. Jeśli plan się nie powiedzie, Susy nie będzie miała pojęcia, że ​​jej życie będzie w niebezpieczeństwie. Roat, Talman i Carlino mogą nie zdawać sobie sprawy, że Susy ma oczy w postaci przedwcześnie dojrzałej sąsiadki Hendrixa, Glorii, która wie więcej o zaginionej lalce, niż początkowo sądzi, i że Susy może mieć pewne zalety w życiu z powodu jej ślepoty.

Bycie ślepym, pozbawionym władzy choćby ujrzenia grożącego wam niebezpieczeństwa, to przerażające doświadczenie... Dało też oczywiście reżyserowi Terence'owi Youngowi możliwość zrealizowania jednej z najważniejszych zasad suspensu: pozwól widzom odkryj więcej niż główny bohater... Kiedy widzimy nadciągające niebezpieczeństwo, którego ofiara z definicji nie może zobaczyć, emocjonalny wpływ na widza wzrasta... Pragniemy szczerze krzyczeć ostrzegawczo, ale nie możemy... Możemy tylko bezradnie siedzieć i czekać zobaczyć, co stanie się widoczne... A gdy niewidomy jest młodą i uroczą kobietą, jest wiele zwrotów akcji, niepokojących momentów, klaustrofobicznej atmosfery, wielkiego suspensu... Większość dramatu rozgrywa się w mieszkaniu Hepburn w Nowym Jorku i następuje niezwykły rozwój sytuacji, gdy Susy Hendrix (Hepburn), sama z przeciętym kablem telefonicznym i czekając na powrót gangów, postanawia wykorzystać swoją niekorzyść jako broń defensywną. .. Jej jedyną zaletą bycia niewidomą było to, że nie potrzebowała światła – i metodycznie niszczyła wszystkie żarówki… Po trzech brutalnych morderstwach do konfrontacji z nią zostaje tylko mistrz kryminalny, bezlitosny łotr (Alan Arkin). Wybrał najbardziej przerażający sposób jej terroryzowania... Susy straciła wzrok w wypadku samochodowym, a właściwie w pożarze po wypadku Audrey Hepburn zdobyła swoją piątą i ostatnią nominację do Oscara za swój genialny występ

inż. inż. Maria Ostrowska

W „Wait Until Dark” było mi naprawdę żal Susy Hendrix Audrey Hepburn: niewidomej, okłamywanej przez „miłego” faceta, który w rzeczywistości jest w zmowie z mordercą, zaatakowanej przez sąsiadkę w okularach, a potem – po piekle noc spędzoną na terroryzowaniu przez bandytów — mąż Efrem Zimbalist Jr. wchodzi i nawet nie podaje jej ręki. „Jestem tutaj, Susy”, mówi jej z lekką protekcjonalnością. Film oparty jest na popularnej sztuce Fredericka Knotta i ma skomplikowaną, ale tępą scenografię z udziałem zaginionej lalki wypełnionej heroiną. Dużo się mówi o tym, gdzie to jest, kto miał to ostatnio itp. Filmowcy czekają na chwilę, zanim dojdą do starcia między Hepburn i Alanem Arkinem, fajni i opanowani jak pewny siebie psychopata. Jeśli uda ci się przetrwać pierwsze pół godziny, przekonasz się, że „Poczekaj do zmroku” zacznie się później gotować. Jest kilka niesamowitych wstrząsów, a Hepburn jest świetnym, upartym wojownikiem. Mroźna, stonowana kolorowa fotografia jest „realistyczna” i bardzo stylowa, podobnie jak upiorna muzyka Henry'ego Manciniego. Piosenka przewodnia w napisach końcowych (Mancini, Jay Livingston i Ray Evans) wydaje się odrzuceniem, ale jest ładnie śpiewana przez niewymienioną w czołówce Sue Raney. *** z ****

Nina Adamczyk

Zwiastun

Podobne filmy