Pod koniec XIX wieku w Wiedniu znany iluzjonista Eisenheim ponownie spotyka się z księżną Cieszyńską, kiedy zostaje zgłoszona przez publiczność na ochotnika do udziału w iluzji podczas jednego z jego występów. Mimo że nie widzieli się od piętnastu lat, gdy byli nastolatkami, niemal natychmiast rozpoznali się jako Eduard Abramowicz i Sophie von Teschen, którzy mieli w tym czasie skazany na zagładę romans ze względu na różnice klasowe. Księżna ma wkrótce poślubić księcia Leopolda w małżeństwie, które byłoby dla niego wyłącznie dążeniem do władzy: obalenie ojca, cesarza Leopolda, a także przejęcie węgierskiej strony cesarstwa. Wiadomo, że książę koronny stosuje przemoc wobec kobiet, jeśli odpowiada to jego potrzebom lub celom. W związku z tym księżna, która zdaje sobie sprawę, że nadal kocha Eisenheima i on ją, nigdy nie może opuścić księcia koronnego bez narażenia jej życia. Po tym, jak Eisenheim upokarza księcia koronnego na prywatnym pokazie, w wyniku którego dochodzi do incydentu między księciem koronnym a księżną, bitwa między Eisenheimem a księciem koronnym przenosi się do królestwa publicznego występu, co według wielu świadczy o nadprzyrodzonych mocach Eisenheima. Dużą część pracy dla następcy tronu w bitwie z Eisenheimem wykonuje główny inspektor Uhl, który został szefem policji za panowania księcia koronnego. W związku z tym Uhl może mieć ukryte motywy, by przymykać oko na jakiekolwiek niezgodne z prawem działanie księcia koronnego przeciwko Eisenheimowi lub księżnej.

„Iluzjonista” to wyjątkowy film, który łączy dwa często nieaktualne gatunki w coś świeżego: bujny romantyczny kawałek z epoki i „AHA!” thriller tajemniczy (gatunek, który M. Night Shamalyan w pojedynkę wpadł ostatnio na ziemię). Kierowany przez reżysera po raz pierwszy (Neil Burger), oparty na opowiadaniu i z eklektyczną obsadą, „Iluzjonista” miał idealną scenerię, by stać się monumentalną katastrofą. Z wdzięcznym ruchem ręki, kończy się to czymś bardzo dobrym. Jak w przypadku każdego przeciętnego dzieła z epoki, scenografię i kostiumy przywiązuje się ogromną wagę do scenografii i kostiumów, reprezentujących Wiedeń z końca XIX wieku. Reżyser Burger ładnie prezentuje ten sam-stary, ten sam-stary, zwracając szczególną uwagę na oświetlenie (zwłaszcza w sennie prześwietlonych retrospekcjach) i staromodne techniki aparatu (świadkiem, jak okrągłe oko aparatu zamyka się do przejścia ze scen), aby dać w filmie wrażenie bycia miłym wspomnieniem klasycznego filmu z minionej epoki. Główny romans, w którym tytułowa bohaterka Edwarda Nortona i Dutchess Jessiki Biel są skrzyżowanymi gwiazdami kochankami, których rozłączono ze względu na klasę i społeczeństwo, miał wszystkie zadatki na ser-athon wywołujący chrapanie. Wykonywana w dyskretny sposób, który obsługuje większą fabułę, kończy się niczym innym. Występ Nortona, zwłaszcza w drugiej połowie filmu, kiedy zamienia się w człowieka o bardzo niewielu słowach, miał potencjał, by być jednym dźwiękiem. Jako aktor wiele mówi oczami. Biel, były idol nastolatków i gwiazda telewizji, wydawał się przerażającym wyborem do tej roli. Wyciąga z tego sprytną sztuczkę bycia całkiem dobrą. Jeszcze lepsi są Rufus Sewell jako tyraniczny książę koronny i Paul Giamatti jako główny inspektor. Wykorzystując krótkie opowiadanie jako materiał źródłowy, charakteryzacje mogły być cienkie jak papier, ale ci doświadczeni weterani w pełni wykorzystują swoje kwestie i sceny, dodając grozy, humoru i powagi poprzez swoje wokalne i fizyczne przekazy, gdzie mniejsi aktorzy były drewniane i zimne. Cała obsada współpracowała również bardzo dobrze, wykorzystując ich dziwny, niejasno europejski i arystokratyczny akcent. Wszyscy używali go tak konsekwentnie i gorliwie, że po jakimś czasie wydawało się to bez znaczenia, że ​​akcent był zbędny. Bardziej gorliwy lub pretensjonalny reżyser mógł całkowicie sabotować fantastyczne zakończenie „Iluzjonisty” i oszukiwać publiczność. Zręcznie obsługiwany przez Burgera, wielki finał, w którym „wszystko się objawia”, jest całkowicie organicznym i satysfakcjonującym wnioskiem, który nagradza cierpliwego widza i spełnia wzniosłe obietnice tematów prezentowanych w całej pracy. „The Illusionist” może pochwalić się doskonałą muzyką skomponowaną przez minimalistycznego kompozytora Phillipa Glassa, która z łatwością dorównuje jego wspaniałej pracy wykonanej w „Candyman” i „The Hours”. Norton i Giamatti częstują nas jednymi z najlepszych „wpatrywania się” od czasów kina niemego. Wyraz twarzy Giamattiego i ułożenie jego uniesionych brwi, gdy obserwuje Nortona wykonującego swoje iluzje w połączeniu z oczami Nortona, gdy wykonuje swoje sztuczki, są bezcenne.

doc. inż. Eryk Woźniak

Po pierwsze, powiem, że to był pięknie nakręcony film, po prostu wspaniały od pierwszej do ostatniej klatki. To daje mi duże punkty. Równie imponująca była historia, połączenie fantasy, tajemnicy, romansu i dramatu, której akcja rozgrywa się w Wiedniu, w Austrii, na przełomie XIX i XX wieku. To historia, która powinna zaintrygować większość widzów i być może na końcu trochę zaskoczyć. Edward Norton wykonuje swoją normalną pracę polegającą na zafascynowaniu cię jakąkolwiek postacią, którą gra, tym razem magiem o niemal nadprzyrodzonych mocach: „Herr Eisenheim”. Postać, którą gra, i ogólnie ton filmu, są dość stonowane, prawie nic w (na ekranie) przemocy lub wulgaryzmów. To po prostu film z klasą i współczesny, który spodoba się starszym ludziom, a także młodszym dorosłym. Paul Giamatti jest również bardzo interesujący jako inspektor policji, rozdarty między swoją lojalnością wobec nikczemnego następcy tronu i prawdzie, a tym, co należy zrobić. Film należy jednak do Nortona. W skrócie: dobry materiał, film z klasą. Nie rozmawiałem jeszcze z nikim, kto to oglądał i nie podobało mu się.

Artur Wilk

A Edward Norton ma absolutną rację. Nic w tym filmie nie jest tym, czym się wydaje. Byłem przybity pod koniec tego filmu. To była wspaniała praca wszystkich, aktorów i reżysera. Nie mogłem uwierzyć, jak to się skończyło, chciałem wstać i klaskać na koniec, bo to było pięknie zrobione. Ten film naprawdę rośnie na tobie. Na początku nie byłem pod wrażeniem, ale pod koniec byłem całkowicie przekonany, że to prawdziwe dzieło sztuki. Aktorstwo było świetne. Moim zdaniem Norton, Biel i Giamatti wykonali świetną robotę. To najlepsza fikcyjna biografia, jaką kiedykolwiek widziałem. Ta postać z Eisenheim wydaje się być prawdziwą osobą, a nie kimś opartym na opowiadaniu. Norton powoli staje się jednym z moich ulubionych aktorów, facet ma większy zasięg niż kiedykolwiek widziałem u kogokolwiek. Zawsze gra różne postacie i zawsze wykonuje bardzo dobrą robotę. Myślę, że każdy powinien iść i obejrzeć ten film, nie zawiedzie.

Blanka Mazurek

Zwiastun

Podobne filmy