Informacje o filmie

Trzydziestokilkuletni Rob Gordon, były klubowy DJ, jest właścicielem niezbyt lukratywnego sklepu z używanymi płytami w Chicago. Nie tyle zatrudnia Barry'ego i Dicka, ile raczej trzyma ich w pobliżu, ponieważ pewnego dnia pojawili się w sklepie i nigdy nie wyszli. Wszyscy trzej są snobami winylowymi i muzycznymi, ale na różne sposoby. Rob ma zamiłowanie do kompilowania pięciu najlepszych list. Najnowsza z tych list to jego pięć najważniejszych rozstań, do czego przyczynił się fakt, że właśnie z nim zerwała jego ostatnia dziewczyna, Laura, prawniczka. Wierzył, że Laura będzie tą, która przetrwa, częściowo w oczekiwaniu na to, gdzie będzie na tym etapie swojego życia. Rob przyznaje, że w ich związku było kilka incydentów, które same w sobie mogą być dla niej podstawą do zerwania. Ku jego zadowoleniu, Laura nie znajduje się na tej pierwszej piątce. Rob czuje potrzebę nie tylko przyjrzenia się pięciu relacjom, które sięgają aż do gimnazjum, kiedy miał 12 lat, i spróbowania pogodzenia się z tym, dlaczego kobieta lub dziewczyna go opuściła, ale także: słowami Charliego Nicholsona, czwartego na liście, „co to wszystko znaczy” za to, dlaczego skończył tam, gdzie jest, a co nigdzie, ani osobiście, ani zawodowo, nie jest bliski temu, co sobie wyobrażał. Musi również pogodzić się z tym, co to znaczy, że Laura przeniosła się do Iana Raymonda, człowieka, dla którego żaden z nich nie miał szacunku, kiedy byli razem.

Przeczytałem powieść, kiedy po raz pierwszy się ukazała, ponieważ tytuł mnie zaintrygował i uznałem, że jest całkiem dobra. Kiedy usłyszałem, że John Cusack adaptuje to i przenosi akcję do Chicago (z Londynu w powieści), trochę się zmartwiłem, ponieważ martwię się, że zmienię rzeczy podczas adaptacji z arbitralnych powodów, ale nie musiałem się martwić; chociaż mam kilka zastrzeżeń, do których przejdziemy później, Cusack i spółka wykonali świetną robotę, adaptując powieść. Po pierwsze, przeczytałem jeden komentarz, który twierdzi, że to stereotyp „maniaków muzycznych”. Typ ludzi, których portretuje Hornby, Cusack, jego współautorzy (D.V. DeVincentis i Steve Pink, który jest także współautorem scenariusza GROSSE POINT BLANK i Scott Rosenberg) oraz reżyser Stephen Frears to bardzo szczególny typ „maniaka muzycznego”; typ, który jest snobem w kwestii muzyki. Powiedziałbym, że prawie każdy z nas jest agresywny w stosunku do swoich upodobań i niechęci, jeśli chodzi o muzykę, ale zgadzam się, że niewielu z nas porównuje lubienie Marvina Gaye'a i Arta Garfunkela do „zgody zarówno z Izraelczykami, jak i Palestyńczykami”. I prawdopodobnie niewielu z nas byłoby tak odciętych od uczuć, że słysząc o śmierci człowieka, nie znalazłoby lepszego sposobu na wyrażenie swojego smutku niż wymienienie 5 najlepszych piosenek o śmierci. A jednak lubimy tych ludzi jako postacie, ponieważ widzimy, że nawet jeśli mają trochę zasmarkanego nastawienia, naprawdę kochają swoją muzykę i wykonują nisko płatną pracę, ponieważ kochają to, co robią. A kto z nas nie zwrócił się ku muzyce, kiedy czujemy się smutni (lub szczęśliwi), jak robi to Rob, lub życzymy sobie tego Bruce'owi Springsteenowi (i ospie na osobie, która w swoich komentarzach sugerowała, że ​​jest passe. Bruce to zrobi NIGDY nie bądź passe) czy rozmawiałby z nami bezpośrednio, tak jak rozmawia z nami poprzez swoją muzykę? Powieść i film to wszystko uchwyciły. Kolejnym atutem jest oczywiście występ Cusack. Woody Allen powiedział kiedyś, że chociaż amerykańscy aktorzy są bardzo dobrzy w graniu męskich mężczyzn czynu, niewielu jest takich, którzy mogliby zagrać bardziej „normalnych”, zwykłych ludzi. Z drugiej strony Cusack wyrobił sobie niszę, grając zwykłych facetów. Nie wygląda jak chłopak z sąsiedztwa i nie jest stereotypowo wrażliwy ani modny, ale jawi się jako facet, który czuje się zarówno swobodnie, jak i wciąż tęskni za czymś więcej. W najlepszym wydaniu, jak w takich filmach jak PEWNA RZECZ, POWIEDZ WSZYSTKO, GRYFTERS, BULLETS OVER BROADWAY, GROSSE POINT BLANK, a to gra ludzi na progu dorastania, którzy potrafią, jeśli chcą, ale nie są pewni, czy chcą, a jednak uczynił każdego z nich innym. Stan Roba może być nieco bardziej konwencjonalny – nie jest pewien, czy chce się jeszcze ustatkować – ale Cusack, choć nie boi się pokazać swoich nielubianych cech, sprawia, że ​​i tak lubimy Roba. Reszta obsady też jest całkiem niezła. Znane nazwiska są tylko krótkie (Lisa Bonet, Joan Cusack, Tim Robbins, Lili Taylor, Catherine Zeta-Jones), ale wykorzystują swój czas najlepiej. Nigdy wcześniej nie widziałem Iben Hjejle (nie widziałem MIFUNE), ale radzi sobie dobrze jako najbardziej dorosła osoba w filmie. Ale prawdziwymi gwiazdami, poza Cusackiem i muzyką, są Jack Black i Todd Louiso jako współpracownicy Roba. Czarny szczególnie przypomina mi ludzi, których znałem. Jak powiedziałem, mam pewne zastrzeżenia. W książce jest kilka incydentów, które nie trafiają do filmu, które chciałbym zobaczyć (Sid James Experience i pani, która chciała sprzedać Robowi mnóstwo cennych płyt za śmiesznie niską cenę) . Męczą mnie filmy, w których deszcz jest wyrazem smutku, a to jest przykład nadużywania. A postać Laury nie jest tak dobrze rozwinięta w filmie, jak w powieści. Niemniej jednak warto to sprawdzić.

Jakub Zając

Po przeczytaniu bardzo dobrej powieści Nicka Hornby'ego o tym samym tytule nie mogłem się doczekać „High Fidelity”, ale nigdy nie spodziewałem się, że będzie tak dobry, jak jest. Jest to z pewnością jedna z najlepszych komedii wszechczasów ze względu na sam śmiech – ale to, co odróżnia ją od innych komedii (szczególnie tych z epoki New Age), to to, że jest to bardzo przejmująca, wielowarstwowa opowieść, która koncentruje się głównie na mężczyznach – i dlaczego jesteśmy tacy, jacy jesteśmy. Miłość, życie, związki, muzyka, filmy, hobby, praca, kleszcze, wzloty, upadki - wszystko jest tutaj. To zasługa Johna Cusacka, że ​​wziął „klasyczną” współczesną powieść osadzoną w Londynie i przeniósł ją do Chicago – i działa równie dobrze (jeśli nie lepiej) niż wersja brytyjska. Pokazuje, jak bardzo jest to uniwersalna historia, skoro potrafi ją docenić tak wielu ludzi z całego świata, bez względu na to, gdzie się rozgrywa. Tracimy tutaj skróty, takie jak „mate”, „cos” i inne brytyjskie wyrażenia – ale zasadniczo historia jest dokładnie taka sama, jak postać Roba Gordona. Cusack udowadnia swoją wartość i nie ma w tym filmie ani jednego złego występu, może poza ukochaną, która stara się mieć amerykański akcent, a momentami jest to dość nierówne. Jack Black jest fantastycznie zabawny i po raz kolejny ujawnia, dlaczego jest o ligę przed innymi otyłymi komikami, takimi jak Chris Farley, którzy jedynie polegali na występach i wadze OTT dla śmiechu – Black, podobnie jak John Candy, faktycznie gra i jak dotąd w jego karierze okazało się, że naprawdę dobre filmy, co o wielu jego konkurentach jest więcej niż można powiedzieć. Scenariusz zawiera kilka bardzo zabawnych jednolinijek i dowcipów filmowych/muzycznych (uwielbiam ten kawałek „Martwe zło” – „Ponieważ jest taki zabawny i brutalny, ma świetną ścieżkę dźwiękową… i tak jest brutalny!"). Ale ostatecznie to, co naprawdę mnie prześladowało (że tak powiem) w tym filmie długo po tym, jak go zobaczyłem, to fakt, że zostaje on z tobą przez wieki po tym, jak przestaną pojawiać się napisy końcowe. Jest przejmujący i naprawdę trafiony pod wieloma względami – dodaj to do filmu pełnego doskonałych wykonań, świetnych reżyserii, sprytnych pomysłów, jednolinijek i żartów, a otrzymasz najwyższej klasy arcydzieło komediowe, które umieszcza „High Fidelity” w najwyższych rankingach amerykańskiej (i brytyjskiej!) komedii - "z", jak mówi tylna okładka DVD, "kulą". Wysoce rekomendowane. 5/5

doc. Magdalena Zawadzka

Zwiastun

Podobne filmy