... a jednak ten film właśnie to robi. Toczy się wokół walki o władzę, do której doszło po śmierci Stalina w 1953 roku, człowieka, który przez 30 lat trzymał Rosję w żelaznym uścisku i egzekwował swoją wolę terrorem, często przypadkowo. Kiedy więc pochlebcy, którzy go otaczają, nagle tracą jego duszę, wszyscy przepychają się o władzę, podczas gdy bardzo trudno jest zrobić jedną rzecz, która by cię torturowała i zabiła, odkąd tylko pamiętają - samodzielne myślenie, a nawet robienie sugestie w tej sprawie. Proste głosowanie za ręce staje się przezabawną demonstracją myślenia grupowego. Wszyscy mają zbiorowy przypadek syndromu sztokholmskiego, jeśli chodzi o Stalina, który wciąż boi się człowieka, który nie żyje. Jeffrey Tambor gra swojego bohatera Hanka z sitcomu z lat 90. „The Larry Sanders Show”, a Steve Buschemi, jako Nikita Chruszczow, nie wygląda jak żadne zdjęcie Chruszczowa, jakie kiedykolwiek widziałem w jego życiu. Poza tym zasadniczo robi swojego "śmiesznie wyglądającego faceta" z Fargo, a jednak to wszystko działa. Kiedy Ławrientij Beria, szef tajnej policji i prawdopodobnie odpowiedzialny za niewypowiedziane terrory, delikatnie mówi córce Stalina, że musi opuścić Rosję, ponieważ ludzie tak dziwni jak ona nie żyją zbyt długo, jest to praktycznie słodki, intymny moment, który biegnie wbrew wszystkiemu, co wiemy o tym facecie. To ponura, ale przezabawna komedia zbudowana wokół prawdziwych wydarzeń. Gorąco polecam.
Nicole Jaworska
Nakręcenie filmu o okresie śmierci jednego z najsłynniejszych dyktatorów i masowych morderców Józefa Stalina i jego następstwach musiało być bardzo zniechęcające. trywializuje okropności tamtych czasów. „Śmierć Stalina” podjęła to wyzwanie iw pełni odniosła swój cel. „Śmierć Stalina” był jednym z tych filmów, w których oczekiwania były wysokie (zważywszy, że są tu naprawdę świetni aktorzy) i oczekiwania te zostały tylko spełnione, ale nawet przekroczone. To nie będzie dla osób o słabych nerwach, może być brutalne w bardzo makabrycznym sensie. Chociaż jest bardzo sugestywny i dobrze zbadany, jest historią, ale nie do końca taką, jaką znamy (coś jak bardziej wyrafinowana wersja Strasznych Historii). Niektórzy mogą mieć problem z tym, że film nie ma autentycznych sowieckich akcentów, a zamiast tego jest mieszanką angielskich i amerykańskich, dla mnie to nie był problem, ponieważ istnieje wiele adaptacji literatury rosyjskiej, które w większości nie próbują autentycznych akcentów i kiedy są są podejmowane próby, ma to szalenie zmienne wyniki. Rok 2017 był rokiem bardzo przebojowym, jeśli chodzi o osobistą opinię o filmach. Niektóre od bardzo dobrych do świetnych filmów, a niektóre mniej niż przeciętne do śmieci, a także takie, które znajdują się gdzieś pomiędzy. Niektórzy mogą powiedzieć, że przez jakikolwiek rok w filmie, ale dla mnie rok 2017 był jednym z najbardziej przebojowych. „Śmierć Stalina” jest wyraźną atrakcją. Nie znalazłem w tym zbyt wiele złego, postać Svetlany nie jest tak interesująca i może nie ma tej samej głębi, co reszta postaci, ale rekompensuje to Andrea Riseborough, która wciąż wykorzystuje to, co ma. Sporadyczne klopoty w pisaniu również, ale są one znacznie przesłonięte przez resztę scenariusza, która jest tak dobra. Nawet z kilkoma drobnymi zastrzeżeniami „Śmierć Stalina”, jak powiedziano, udaje się zrealizować bardzo trudne zadanie i osiągnąć idealną równowagę. Pomimo tego, jak to brzmi, nie jest nawet blisko bycia tak obraźliwym, jak mogłoby być, tworząc coś zabawnego z jednego z najciemniejszych (może najciemniejszych, chociaż nie jest w szczególnie dobrym, jeśli nie tak strasznym, stanie teraz również okresy dla Rosji/Związku Radzieckiego) na papierze nie brzmi gustownie, ale „Śmierć Stalina” znakomicie obchodzi ten potencjalny problem. Wizualnie „Śmierć Stalina” wygląda pięknie. Scenografia i kostiumy są skrupulatne w szczegółach i sugestywne, wiele pracy domowej poświęcono na odtworzenie tego okresu, który wygląda zarówno wystawnie, jak i nastrojowo. Zdjęcia są płynne i naturalne, z odpowiednią dozą twardości i śmiałości. Muzyka ma mieszankę porywającej i dyskretnej. Armando Iannucci reżyseruje z całkowitą kontrolą i kontrolą tematu, jego charakterystyczne akcenty politycznej amoralności i mrocznego, a czasem szerokiego, ale dowcipnego i niecodziennego humoru są głośno i wyraźnie. Nie stara się zmiękczać rzeczywistości, ani nie próbuje zrobić z tego jednego wielkiego żartu, łatwo mógł to zrobić, ale tego nie robi i zasługuje na wielkie uznanie za to. Inne dobre rzeczy to sprytny scenariusz, który zawiera naprawdę zabawne momenty, a także kilka naprawdę prowokujących do myślenia. Gdy tylko rozpocznie się i wydarzy się sekwencja otwierająca, wiadomo, że czeka nas uczta. „Śmierć Stalina” nigdy nie jest nudna i jest niezwykle zabawna, ale ma też ciemniejszą stronę w odkrywaniu pełnego terroru sowieckiego życia podczas Wielkiego Terroru, walki o władzę i czystki, a nie trywializacji tego, w rzeczywistości jest dość wstrząsająca i przejmująca. Nie można mówić o „Śmierci Stalina”, nie wspominając o niezmiennie wybitnej obsadzie, wśród której wyróżniają się Simon Russell Beale w niemal szekspirowskim przedstawieniu oraz Steve Buscemi, który zbiera jedne z najlepszych momentów. Jason Isaacs kradnie sceny, kiedy się pojawia (a Paddy Considine zachwyca się swoją), Andrea Riseborough w pełni wykorzystuje swoją rolę, a bycie tak dobrym Rupertem Friendem było miłą niespodzianką. Michael Palin jest rzeczywiście bardziej stonowaną formą niż zwykle, ale pasuje do postaci i robi to doskonale, osobiście lubi tę stronę. Jeffrey Tambor to świetna zabawa, a Olga Kurylenko jest wyrazista. Podsumowując, naprawdę świetny i jeden z najlepszych filmów 2017 roku. 9/10 Bethany Cox
inż. Michał Witkowski
Można by pomyśleć, że Śmierć Stalina była parodią, czarną komedią lub farsą. Wiemy, że aktorzy grają rzeczywistych ludzi, z których niektórzy żyli do późnych lat 80. XX wieku. Dziwne jest to, że rzeczywiste wydarzenia przedstawione w filmie wydarzyły się w jakiejś formie. W prawdziwym życiu, kiedy Stalin leżał na podłodze w zabrudzonej piżamie po udarze mózgu. Musieli zwołać spotkanie, aby zdecydować, czy wezwać lekarza. Osobisty lekarz Stalina był niedostępny, ponieważ był wtedy torturowany za sugerowanie, że Stalin potrzebuje więcej leżenia w łóżku. Armando Iannucci wydobywa komediowe złoto w absurdalnej, surrealistycznej, mrocznej i brutalnej opowieści o tym, kto chce zostać następnym przywódcą Związku Radzieckiego. Nie jest to opowieść historyczna, to opowieść o tym, co może się wydarzyć w każdym społeczeństwie, w którym dogmat i kula stają się głównymi walutami.
Alan Witkowski
Śmierć Stalina to jeden z tych filmów, które albo pokochasz, albo po prostu nie dostaniesz. Będąc kimś, kto bardzo interesuje się polityką i interesuje się wydarzeniami w Związku Radzieckim, to zawsze będzie musiało być. Sam materiał jest prawie przerażający, zdarzają się dość przerażające wydarzenia z prawdziwego życia, ale wykonywane w sposób, z którego nie można się nie śmiać, choć czasami z lekkim przerażeniem. Znakomicie napisany, jak można się spodziewać po Armando Iannucci, jeśli ktoś zna satyrę polityczną, to właśnie on! Szczególnie błyszczą Steve Buscemi i Simon Russell Beale. To jeden z tych filmów, które chcę zobaczyć ponownie. 9/10
doc. Dorota Walczak
To doskonały film. A sposób, w jaki traktuje epokę stalinowską w Związku Radzieckim, jest zarówno ponury humorystyczny, jak i bardzo niezachwiany w przedstawianiu potworów i ich potworności takimi, jakimi były. Martwiłem się, że próbując wydobyć humor z sytuacji, mogli przemilczeć, jak potworne były w rzeczywistości kluczowe postacie. Jednak dla Iannucciego i Schneidera nie było absolutnie żadnego ukrywania. Na przykład Beria jest przedstawiany jako potwór w ludzkiej postaci, którym był – nawet jeśli ten portret jest czasami mroczny i uroczo zabawny. Cała obsada dobrze grała swoje role i grała je „prosto”, co tylko potęgowało humor i grozę tego, jak wyglądało życie pod Stalinem w Związku Radzieckim. Nawet nominalny „bohater” tej opowieści, Nakita Chruszczow, jest realistycznie przedstawiany jako tak samo przebiegły, bezduszny i żądny władzy jak wszyscy inni. Buscemi wydawałby się dziwnym wyborem do tej konkretnej roli, ale robi to ze stylem i doskonałością. Podobnie Simon Russell Beale w swojej roli Berii. To ładnie zrobiony film o doskonałych wartościach produkcyjnych, świetnym scenariuszu, świetnej grze aktorskiej, doskonałym tempie i fascynującej, dobrze opowiedzianej historii. Gorąco polecam!
inż. Kajetan Majewski
Obserwuj nas
Życzymy miłego seansu :)
Polub nas na Facebooku i bądź na bieżąco