Zacznę od stwierdzenia, że uwielbiam początek tego filmu. Uwielbiam scenę otwierającą sceny ukrzyżowania. Patricia Arquette i Gabriel Byrne wykonują dobrą robotę aktorską. Film opowiada o młodej dziewczynie bez wiary w boga, która zaczyna otrzymywać rany ukrzyżowanego Chrystusa, Stygmatów. Muszę przyznać, że zakończenie było dla mnie bardzo rozczarowane. To nie był punkt kulminacyjny, na który liczyłem. Ale nadal byłem na tyle zachwycony, że mogłem oglądać dalej, aż do końca filmu. Jeśli jesteś całkowicie zainteresowany religijnymi horrorami, tak jak ja, sugeruję, abyś obejrzał także KONIEC DNI, ZAGUBIONE DUSZE, BŁOGOSŁAWIĆ DZIECKO i jestem pewien, że jest też inny podobny film. STIGMATA otrzymuje 4/5.
Patryk Nowak
„Stygmaty” to chrześcijański termin religijny, który odnosi się do spontanicznego pojawienia się ran odpowiadających ranom na ciele Chrystusa podczas jego ukrzyżowania. To doświadczenie religijne jest najczęściej kojarzone z głęboko wierzącymi ludźmi i, jak sądzę, nie jest powszechnie traktowane poważnie. To, co czyni ten film interesującym, to fakt, że przedstawia pojawienie się tych ran jako przerażającego, niezwykle bolesnego i ostatecznie upokarzającego doświadczenia. W przedstawionym tu doświadczeniu nie ma nic konwencjonalnie religijnego – w rzeczywistości ofiara jest ateistą. Ale omijając konwenanse, film tylko częściowo udaje się przenieść doświadczenie stygmatów na ekran. Film sam w sobie jest ofiarą konwencjonalnego portretu złych, biurokratycznych dżokejów z Watykanu, tłumiących „prawdziwą” religię. I muszę przyznać, że kiedy to oglądałem, pomyślałem: „Hmm, to brzmi jak Ewangelia Tomasza” – słynna gnostycka Ewangelia. Niespodzianka. Ale ogólnie poleciłbym go jako przyzwoity film i odejście od ogólnikowego, nijakiego przedstawiania chrześcijańskich doświadczeń religijnych, a la kanał Hallmark lub „Dotknięty aniołem”. To film, który może skłonić do zastanowienia się nad naturą doświadczenia religijnego i jego wpływem na zwykłe życie.
mgr Lena Walczak
***SPOILERY*** Trochę zagmatwany film z udziałem tej sekretnej Ewangelii, która rzekomo jest jedynymi słowami napisanymi przez samego Jezusa! To ta Ewangelia, jeśli kiedykolwiek zostanie upubliczniona, wstrząśnie fundamentami Kościoła katolickiego! Ojciec Andrew Kierran, Gabriel Byrne, badał tę płaczącą Madonnę w małym brazylijskim kościele katolickim w Belo Quinto i został poinstruowany przez swoich przełożonych w Watykanie, aby wycofali się z tej sprawy, mimo że on, naukowiec z zawodu, uważał, że jest to prawdziwy przypadek zjawiska paranormalnego lub cudu ze strony ludzi kościelnych. Później w filmie ojciec Andrew zostaje przydzielony do tej sprawy „Stigmata” we wszystkich miejscach Pittsburgh Pa. z udziałem 23-letniej fryzjerki Frankie Paige, Patricii Arguette, która nie jest katolikiem ani nawet religijnym! Ojciec Andrew dowiaduje się, że te dwa przypadki, ten w Belo Quinto i ten u Frankiego, są w rzeczywistości powiązane! Związany przez sznur paciorków różańca! Film „Stigmata” powoli osiąga szokujący i ognisty punkt kulminacyjny, gdy ojciec Andrews zaczyna kwestionować działania swojego przełożonego, kardynała Housemana, Jonathana Pryce'a, który jako pierwszy autoryzował śledztwo w sprawie Frankie Paige. Houseman wykorzystuje zarówno ojca Andrew, jak i jego kolegów księży, by wyjawić, o co tak naprawdę chodzi w „Stygmacie” Frankiego. Tajemnicze paciorki różańca pierwotnie należały do ekskomunikowanego i nieżyjącego już ojca Alameidy, Jacka Donnera, z kościoła katolickiego Belo Quinto! Dzięki temu, że Frankie wszedł w posiadanie paciorków, dzięki darowi od matki, stała się takim samym zagrożeniem dla kardynała i kościoła, który reprezentuje, jak ojciec Alameida! Pomimo wielu dzikich i krwawych scen, w których ręce i nogi Frankiego tryskają strumieniami krwi, co oznacza cierpienie Jezusa na krzyżu, my i Ojciec Andrew nigdy tak naprawdę nie rozumiemy, co dzieje się w filmie! Dopóki nieoczekiwanie prawie pod sam koniec filmu pojawia się również, podobnie jak ojciec Alameida, ekskomunikowany ojciec Petrocelli, Rade Serbedzija. Bez tego, co wydaje się bez wstępu, jego imię zdobyłem tylko dzięki sprawdzeniu napisów końcowych filmu, po prostu, kim jest, Ojciec Petrocelli pokazuje Ojcu Andrewsowi, aby przekonać go, że jego fantastyczna historia jest legalna, jest starym, starym zdjęciem samego siebie . Na zdjęciu Petrocelli oraz ks. Alameida i ks. Delmonico, pozują na nim Dick Latessa. To właśnie tym zdjęciem ojciec Petrocelli przekonuje ojca Andrew, że jego szef, kardynał Houseman, nie jest dokładnie, bez prawdziwego wyjaśnienia, dlaczego, w górę iw górę. Teraz mając wszystkie dowody, aby postawić Housemana przed sądem śledczym w Watykanie w jego próbie zdławienia Ewangelii Jezusa, ojciec Andrew musi powstrzymać go przed pójściem o krok dalej! Chodzi o to, by powstrzymać kardynała, w fałszywym egzorcyzmach, przed uciszeniem jedynej osoby, która może go zdemaskować, Frankie Paige, przez zamordowanie jej!
Konstanty Kucharski
Obserwuj nas
Życzymy miłego seansu :)
Polub nas na Facebooku i bądź na bieżąco