Informacje o filmie

Przedstawiono około roku (początek 1961 - początek 1962) - co jest szczytem amerykańsko-sowieckiego wyścigu kosmicznego - z życia trzech przyjaciółek, które pracowały w afroamerykańskiej sekcji komputerowej NASA w Langley. Ich w dużej mierze nie zapowiedziany wkład w rozwój amerykańskiego programu kosmicznego jest dramatyczny, ich wkład, który udało im się osiągnąć pomimo stawiania czoła zarówno problemom płci, jak i rasy, te ostatnie, ponieważ większość Stanów Zjednoczonych, w tym NASA, była nadal segregowana. Mary Jackson, przydzielona do zespołu osłony termicznej kapsuły kosmicznej, została zachęcona przez jednego z inżynierów w zespole do ubiegania się o jedno z wyższych stanowisk inżynierskich, widząc jej doświadczenie. W tym, co kończy się paragrafem 22, Mary nie ma kwalifikacji niezbędnych do awansu i nie może ich zdobyć, ponieważ kursy uzupełniające nie są prowadzone w żadnej szkole średniej dostępnej dla Afroamerykanów w Hampton, gdzie mieszka. Jej zmagania zaostrza jej mąż Levi Jackson, działacz na rzecz praw obywatelskich, który postrzega rozwój Afroamerykanów tylko w wąskiej perspektywie. Dorothy Vaughan pełniła obowiązki kierownika sekcji, mając tylko obowiązki, ale nie tytuł ani związane z nim wynagrodzenie. Dorothy uważa, że ​​brak awansu to w dużej mierze zasługa jej przełożonej rasy białej, Vivian Mitchell. Ponieważ pierwszy komputer typu mainframe IBM został właśnie zakupiony w NASA, Dorothy, z przeciwnościami losu, próbuje samodzielnie dowiedzieć się jak najwięcej o jego działaniu, aby uczynić siebie i całą afroamerykańską sekcję komputerową istotną w ten zmieniający się czas. A owdowiała matka Katherine Gobel jest matematycznym geniuszem, którego ekspertyza w dziedzinie geometrii analitycznej pozwala jej przydzielić ją do Kosmicznej Grupy Zadaniowej pod kierownictwem Ala Harrisona, uczciwego człowieka, który chce, aby praca została wykonana za wszelką cenę. Aby dostać się do Harrisona, Katherine musi przejść przez głównego inżyniera Paula Stafforda, który postrzega ją jako nieistotnego podwładnego, który zawsze poddaje się wymówce zezwolenia, aby stłumić zdolność Katherine do skutecznego wykonywania swojej pracy. Jej rozkwitający romans z Gwardii Narodowej Jimem Johnsonem jest również udramatyzowany, ich związek pomimo trudnego początku.

Jestem inżynierem. Projektowałem komputery, dorastałem na południu w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. Byłem mocno zaangażowany w wyścig kosmiczny w młodym wieku i oglądałem każdy start i powrót do zdrowia w czarno-białej telewizji. Nigdy nie widziałem oddzielnych toalet i fontann do picia dla „kolorowych”, ale one tam były. Nigdy nie jeździłem segregowanymi autobusami publicznymi, ale oni tam byli i wiedziałem o tym. Ten film „Ukryte postacie” przywraca mi wszystkie te światy. Nie, to nie jest bardzo dokładny obraz. NASA nie miała wtedy płaskich ekranów. Łączność między ziemią a kapsułami Mercury nie była pozbawiona ładunków elektrostatycznych. Ale wiele z tego filmu wydaje się realne. Bardzo prawdziwe. Bohaterkami tego filmu są trzy kolorowe kobiety pracujące w jednym z najbardziej nieprzyjaznych środowisk, jakie mogą mieć nadzieję znaleźć: NASA Langley w Wirginii w 1961 roku. Jako kobiety były zatrudniane jako ludzkie „komputery”, ponieważ były tańsze i ich numery są prawidłowe. Jako „kolorowi” mieli własne oddzielne (i nieliczne) toalety i własne, oddzielne zaplecze gastronomiczne. To nie była świetlana godzina Ameryki, nawet w tak wzniosłym miejscu jak NASA. W tym samym czasie w miastach narastały niepokoje społeczne. To czas, w którym Martin Luther King doszedł do rangi. To czas tuż przed powstaniem bojowych grup walczących o prawa obywatelskie. To czas, kiedy opór wobec segregacji i dyskryminacji był jeszcze obywatelski, ale jak pokazuje film, ten opór zaczynał się umacniać i upowszechniać. Jest kilka powodów, aby zobaczyć ten film: z perspektywy praw obywatelskich; z perspektywy feminizmu; z perspektywy wczesnego wyścigu kosmicznego, kiedy byliśmy w tyle za Związkiem Radzieckim. Jeśli żyłeś w tym czasie, obejrzyj film, aby zapamiętać. Jeśli urodziłeś się później, obejrzyj ten film, aby zobaczyć, jak wyglądały rzeczy.

Iwo Marciniak

W opinii tego recenzenta osiągnięcie niezwykłe. Postacie, na których oparty jest film, były same w sobie wyjątkowe i niepowtarzalne, i zasługiwały na półdokumentalne filmy, które Hollywood lubi serwować. Jednak, aby wziąć tę historię i podbić ją do głównego „filmu dobrego samopoczucia”, który angażuje widza od samego początku i nie odpuszcza do samego końca jego 2 godzinnego i 5 minutowego czasu trwania, TO jest to, co podnosi ten poziom. projekt do wielkości. Chcę to wyjaśnić, ponieważ jest to ważne. Są dwa sposoby na zrobienie dobrego filmu. Jednym z nich jest (jak na ironię!) liczby, wykorzystujące sprawdzone łuki fabuły i inne narzędzia skryptowe, aby to zadziałało. Przykładem tego jest na przykład najnowsze wydanie Disneya MOANA, które wzbudziło zainteresowanie krytyków za to, że jest pochodne, a nie oryginalne. Ale widzisz, jest to wypróbowana i prawdziwa metoda osiągnięcia efektu, którego chcieli producenci. I to działa. Innym sposobem, aby film był wciągający i zabawny, jest wykorzystanie instynktu i aktorów, aby uzyskać jak najwięcej z każdej sceny. Żadnych zasad, żadnego ustalonego sposobu robienia sceny, po prostu robienie tego, co działa. To jest, jak sądzę, sposób, w jaki scenarzysta/reżyser Theodore Melfi postanowił zrobić Ukryte postacie, a on to zrobił! Gra aktorska jest gwiezdna. Costner dojrzał w swoich ostatnich rolach filmowych, a jego praca tutaj jest tak daleka od nonsensów, które robił (jak przerażający Robin Hood), jak ziemia jest od słońca. Taraji P. Henson w końcu trafia do świetnej roli, roli, której szukała, kiedy nieco wcześnie opuściła przebojowy serial Person of Interest. A każdy dobry film czy serial potrzebuje postaci, która jest „klejem” lub punktem odniesienia, z którego widz może skorzystać, jak igła kompasu, aby zobaczyć, gdzie jesteśmy w głównej historii. Tutaj Octavia Spencer przedstawia swoje życie jako ten „klej” i pomaga reżyserowi w nadawaniu tempa filmowi. Wysoce rekomendowane.

mgr Albert Michalski

Zwiastun

Podobne filmy