Informacje o filmie

Profesor filozofii i abolicjonista z Uniwersytetu Teksańskiego, David Gale, zostaje skazany za morderstwo w celi śmierci. Kilka dni przed egzekucją sceptyczny dziennikarz Bitsey Bloom zostaje wysłany, by przeprowadzić ostatni wywiad z Davidem Gale'em. Nieświadoma, że ​​nie będzie prowadziła śledztwa w sprawie doktora Gale'a, Bitsey i jej sympatyczny stażysta wyjeżdżają do Teksasu, aby zrobić to, co ma stać się historią życia.

"Życie Davida Gale'a" to wspaniały thriller i jeden z najlepszych w 2003 roku. Pomimo tego, że chodziłem do tego filmu przez najgorszą datę w moim życiu... dreszcz, wciąż mam koszmary, ten film był pozytywną podszewką. Byłem bardzo podekscytowany, widząc ten film, ponieważ ma w nim wspaniałego aktora, oczywiście Kevina Spaceya, a potem świetną aktorkę Kate Winslet. Ten thriller polityczny trzyma cię w napięciu i pozwala zgadywać, co będzie dalej. Kiedy jesteś za, przeciw lub niezdecydowany co do kary śmierci, ten film dociera do ciebie i sprawia, że ​​po oddziale myślisz o naszym systemie sprawiedliwości w Stanach Zjednoczonych. David Gale jest oskarżonym o mordercę w celi śmierci, w ciągu ostatnich kilku dni prosi o wywiad z Bitsey Bloom, dziennikarką, która lubi trzymać gębę na kłódkę, nawet jeśli nie powinna. Opowiada jej swoją niesamowitą historię od bycia jednym z najbardziej szanowanych mężczyzn w Teksasie do jednego z najbardziej znienawidzonych za oskarżenie o gwałt. „Nikt nie widzi osoby, kiedy patrzy przez to szkło, widzi mordercę i gwałciciela trzy dni przed jego egzekucją”. Czy jest winny, czy nie? Próbując to rozgryźć w historii, wyciągasz pochopne wnioski, ten mężczyzna został oskarżony o gwałt, morderstwo, stracił rodzinę i przyjaciół. Zabierz wszystko i dowiedz się, czy ludzie po prostu przeoczają sprawy, czy też powinniśmy oceniać w pierwszej chwili, gdy usłyszymy jedną stronę historii. Życie Davida Gale'a to niesamowita historia, która Cię zainteresuje. Zaufaj mi, to świetny film. Mogę to nawet oglądać bez koszmarów związanych z moją przerażającą randką. :) OK, po prostu obejrzyj. 10/10

Albert Sokołowski

Film wyreżyserowany przez legendarnego Sir Alana Parkera to historia Davida Gale'a, profesora filozofii z University of Texas przeciwko karze śmierci, który jest oskarżony o zamordowanie innego aktywisty i trafia do celi śmierci. Kevin Spacey i Laura Linney świetnie grają w retrospekcjach. Ten film jest zdecydowanie jednym z najmocniejszych występów Spacey'a, zawsze bardzo subtelny i wnikliwy portretuje Davida Gale'a. Laura Linney naprawdę wyrobiła sobie imię w tym filmie, jest tu tak samo złożona i lubiana jak w "Strachu pierwotnym" i "Możesz na mnie liczyć". Kate Winslet ma jednak problemy z dokładnym stworzeniem swojej postaci. W tym filmie jest wzywana do płaczu cztery lub pięć razy i za każdym razem, gdy to robi, akcja niestety wydaje się coraz bardziej fałszywa. Poza tym jest przeciętna. Tymczasem Gabriel Mann, Leon Rippy i Matt Craven również zapewniają kolorowe tło dla aktualnej historii dzięki swoim wiarygodnym postaciom drugoplanowym. „Życie Davida Gale” to film, który miał świetną okazję do wywołania kontrowersji na temat kary śmierci. Niestety jest nadmiernie niedoceniany przez krytyków, mimo nominacji do Nagrody Praw Człowieka od Stowarzyszenia Filmów Politycznych i obecności na prestiżowym Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie. Smutne i oszałamiające. 8/10

mgr Liliana Szymańska

Życie Davida Gale'a (2003) Niezależnie od tego, czy opowiadasz się za karą śmierci, czy przeciwko niej, nie ominiesz sensacyjnych, odważnych i może szalonych elementów tej historii. Bazując na fakcie o więźniu z celi śmierci, który był znany jako protestujący w celi śmierci, sednem filmu jest to, jak młoda reporterka (przekonująca Kate Winslet) przeprowadza wywiad z więźniem (równie przekonującym Kevinem Spacey) w dniach przed jego planowanym terminem. wykonanie. Stopniowo pokazujemy nam historię poprzez ich wywiady, a kolejna historia buduje się, gdy reporter szuka nowych tropów, w tym brakujących dowodów wideo. Laura Linney gra ważną trzecią rolę, która zaczyna rzucać wątpliwości wszystkim, w tym publiczności. Wszystko to brzmi jak świetny film, który powinien był z tego wyjść: wspaniały obsadę i aktorstwo, świetna historia z wiarygodnymi, ale zdumiewającymi zwrotami akcji i ładne, napięte ramy, dzień po dniu, z metodycznymi retrospekcjami. Zamiast tego film stara się zbyt mocno i grzebie w niektórych kluczowych momentach. To, co jest wyraźnie dramatyczne, czasami staje się zbyt dramatyczne (Winslet biega i biega i biega lub słowa takie jak „niewinny” krążą po ekranie między scenami). Inne sensacyjne dodatki sprawiają, że film jest tani (widzę, jak chaingang zgrabnie pracuje wzdłuż drogi, gdy przejeżdżają). A proste reakcje są niewiarygodne (w sposób, w jaki postacie reagują na kogoś, kto za nimi podąża, lub na inne zagrożenia). To ważne dla filmu próbującego odtworzyć prawdę. Domyślam się, że głównym podejrzanym jest reżyser, choć ma za sobą całą masę udanych filmów, w tym najbliższym echem Midnight Express (1978), opowiadający o niesprawiedliwości i niezwykłym więźniu. Ale we wszystkich jego filmach (które widziałem, a jest ich całkiem sporo, okazuje się, że jest ich całkiem sporo) jest poczucie silnej fabuły, która niesie dzień (Mississippi Burning, Birdy). Parker nakręcił także serię filmów związanych z muzyką współczesną, od uczciwej Evity, po znakomitą zabawę The Commitments, a także The Wall, który może być jego najlepszym, choć trudnym filmem. Wszystkie te filmy mają świetną oprawę muzyczną lub geograficzną. Tutaj mamy tylko nudne tło konserwatywnego Teksasu (jeśli to nie jest zbędne). I płonąca, poruszająca historia. Co wystarczy na początek. Życie Davida Gale'a jest potężną opowieścią moralną, przede wszystkim ze świetnym aktorstwem, i wielu lub większość ludzi, którzy to ogląda, ucieszy się, że ją zobaczyli. Wszystkie te małe wady zanikają coraz bardziej, gdy zbliżasz się do końca. A potem koniec, słynny wielki finałowy zwrot. To niezapomniana rzecz. Wow.

Józef Sadowski

Możesz pomyśleć, że ten film to thriller o karze śmierci, ale tak nie jest. Na to wygląda, prawda, ale koniec pokazuje, że to coś zupełnie innego. Chodzi o sposób, w jaki można manipulować mediami w dowolnym kierunku, pod warunkiem, że jesteś inteligentny. Kiedyś genialny profesor uniwersytecki został skonfrontowany w telewizyjnej debacie z gubernatorem Teksasu na temat kary śmierci. Gubernator poprosił go o podanie nazwiska jednej straconej osoby, która była niewinna i można ją było udowodnić. Profesor nie potrafił odpowiedzieć na takie pytanie z tego prostego powodu, że w przypadku egzekucji nie prowadzi się sekcji zwłok, z wyjątkiem tego, że profesor wraz ze swoim głównym asystentem w walce z karą śmierci zaczął zastanawiać się, jak udowodnić ten punkt. W międzyczasie zostaje oszukany przez jakąś głupią studentkę, by zrobił dokładnie to, czego nigdy nie powinien był robić: uprawiał z nią seks. Pozywa go o gwałt, nawet jeśli później wycofa oskarżenie. Szkoda jest już wyrządzona. Został wyrzucony z akademii. Jego żona zabiera syna i bierze rozwód. Sprzedaje dom. Nie może nawet dostać pracy jako kierownik sklepu technicznego. Został zredukowany do niczego, do bycia gwałcicielem na zawsze. Ale nie chce się ruszać. Jego główny asystent w jego walce umrze na białaczkę. Kiedy się o tym dowiaduje, plan uwięzienia gubernatora kiełkuje w ich umysłach i udaje im się go zrealizować. Zostanie oskarżony o zabójstwo swojego asystenta, choć nie jest to morderstwo. Dowodem, że to nie jest taśma, zapis tego, co się naprawdę wydarzyło. Ale będzie w trzech kawałkach. Mężczyzna zostanie skazany na śmierć. Trzy dni przed egzekucją prosi znanego dziennikarza z Nowego Jorku, aby przyjechała i udzieliła pierwszego i ostatniego wywiadu, jakiego udzieli jej za sześć godzin, rozłożonych na trzy dni przed egzekucją. Pierwszy fragment taśmy, o której wspominaliśmy, pojawi się w pokoju motelowym dziennikarza na drugi dzień przed egzekucją, za krótki i kopia. Bezwartościowy. Potem po pewnej przygodzie dziennikarce udaje się odzyskać to, co uważa za całą taśmę, która dowodzi słuszności tego, co myślała, po osobistych eksperymentach: kobieta zabiła się, ale kto pracował przy kamerze? Mężczyzna widziany na końcu taśmy, którego dziennikarka widziała tu i ówdzie iw którego chacie znalazła taśmę. Ale to też jest za krótkie, choć nie bezwartościowe. To powoduje spustoszenie i dowodzi, że niewinny człowiek może zostać skazany na śmierć. W tym czasie 500.000 dolarów na rozmowę kwalifikacyjną podróżuje do Meksyku i była żona dla syna. W międzyczasie ojciec został usprawiedliwiony. Ale dziennikarz w końcu otrzymuje ostatni fragment taśmy, zakończenie samobójczego pokazowego seansu i tam ukazany jest profesor nadchodzący właśnie w tym momencie, tuż po śmierci kobiety, tak jakby cały czas był za kamerą. czas i wyłącza tę kamerę, po sprawdzeniu, że kobieta nie żyje. W mediach manipulowano winą mężczyzny i sprawiedliwością kary śmierci, następnie niewinnością mężczyzny i samobójstwem kobiety, a jednak prawda była taka, że ​​śmierć została zaplanowana w taki sposób, że egzekucja pokazałaby, jak niewinną osobę można skazać na śmierć. Manipulacja przez cały czas przez kobietę, która chciała, aby jej naturalna śmierć była użyteczna dla sprawy, której broniła, oraz przez mężczyznę, który nie miał odwagi ruszyć dalej i rozpocząć nowego życia po tym, jak został zniszczony przez pozbawionego skrupułów studenta i przez własną głupotę : uczniowie są poza zasięgiem, o ile znajdują się w odległości do oceny. Wolał, aby jego śmierć (która staje się bardzo szczególnym samobójstwem) była użyteczna dla sprawy, którą bronił, i dla własnego syna. Ale film jest krótki, ponieważ dwóch mężczyzn pomogło kobiecie i zainscenizowało jej śmierć, a mężczyzna kłamał przez całą drogę swojej spowiedzi i przejścia. Media są tak naiwne, że wierzą we wszystko, pod warunkiem, że pachnie lekko siarką lub siarką. Dr Jacques COULARDEAU, University Paris 1 Pantheon Sorbonne, University Versailles Saint Quentin en Yvelines, CEGID

Marek Górski

Podobne filmy