W mieście w północno-wschodniej Pensylwanii Keller i Grace Dover, Franklin i Nancy Birch oraz ich potomstwo – każda para z nastolatkiem i nastolatkiem – są najlepszymi przyjaciółmi. Podczas gdy obie rodziny wspólnie świętują Święto Dziękczynienia, dwie dorastające dziewczyny, Anna Dover i Joy Birch, znikają. Opierając się na wydarzeniach wcześniejszych w ciągu dnia, dwie rodziny uważają, że dziewczynki zostały uprowadzone przez tego, kto mieszka w kamperze zaparkowanym w ich sąsiedztwie. Ich przekonania umacniają się po spotkaniu z mieszkańcem kampera, Alexem Jonesem, mentalnie dziecinnym młodzieńcem, który jest wspierany pod każdym względem przez swoją nadopiekuńczą ciotkę Holly Jones i opiera się na innych późniejszych dowodach na temat Alexa, które się wyłaniają. Jednak detektyw Loki, główny śledczy policji, jest prawie pewien, że Alex nie uprowadził dziewczyn, zamiast tego początkowo podążał za tropami znanych przestępców seksualnych i pedofilów w okolicy. Ponadto Loki nie ma dowodów na to, by przetrzymywać Alexa w areszcie, co stawia go w sprzeczności, zwłaszcza z Kellerem, który jest pewien, że to Alex porwał dziewczyny. Podczas gdy Loki kontynuuje śledztwo z Kellerem, oskarżając go, że nie wykonuje swojej pracy, podążając za bezsensownymi tropami, Keller postanawia, że ​​musi wziąć sprawy w swoje ręce. Musi zdecydować, jak bardzo zaangażuje Grace, Franklin i Nancy w nakłonienie Alexa do ujawnienia, gdzie są dziewczyny, wszelkimi możliwymi sposobami. Jego decyzje dotyczące tego, kto będzie zaangażowany w nakłonienie Alexa do rozmowy, mogą zależeć od tego, jak podobnie myślący są pozostali trzej, którzy mogą być tak samo zdruzgotani jak on, ale którzy nie mogą być pewni, że Alex jest sprawcą lub odejść do tych samych skrajności, co on, aby uzyskać informacje od Alexa.

Jeśli myślisz, że ktoś jest więźniem, automatycznie możesz pomyśleć o kimś za kratkami. Ale poza więzieniem fizycznym więzień może być również uwięziony psychicznie, albo przez własne działanie, albo przez kogoś innego. Ten film, który zaczyna się dość lekko, staje się bardzo ciężki. I niosą go jego aktorzy. Postacie Gyllenhalls mogą na początku wydawać się dziwne i nie na miejscu, nawet jak wycinanka z tektury. Ale w miarę rozwoju filmu ma więcej do zrobienia. Nadal miejsce w pierwszym rzędzie to Hugh Jackman. I chociaż niektórzy mogą twierdzić, że kobieta powinna odgrywać w tym większą rolę, masz tylko tyle czasu, aby opowiedzieć historię. I to jest doskonale opowiedziane i pocięte razem. Może nie pasuje do twojego opisu rozrywki (i nie sądzę, żeby filmowiec zachwycił się takim opisem), ale film jest naprawdę świetny. Jeśli ogólnie lubisz dramaty, powinieneś to pielęgnować .... i będziesz. Mamy kilka szarych stref, które odwiedzamy i zakończenie nie wszystkich zadowoliło (znam od znajomych). Ale film nie mógł się skończyć inaczej (w mojej książce). Wspaniały film jeden z najlepszych wydanych w 2013 roku

Natan Krajewski

Nie zdawałem sobie sprawy, dopóki nie doszedłem do niektórych recenzji tego filmu, że trwał on dwie i pół godziny. Nie wydawało się, że tak się dzieje, gdy patrzy się, jak ktoś jest tak pochłonięty historią, że czas szybko mija. Myślałem, że fabuła filmu była prawie bezbłędna. Jedyną rzeczą, od której znalazłem wyjątek, było to, że detektyw Loki (Jake Gylenhaal) został rozproszony przez telefon od sprzedawcy w domu towarowym, zostawił Kellera Dovera (Hugh Jackman) w opuszczonym domu i nigdy nie zadał sobie trudu, aby wrócić na czas. Miał całkiem niezły instynkt, że coś się tam dzieje, więc można by się spodziewać szybszej kontynuacji. Poza tym myślałem, że scenariusz i reżyser Denis Villeneuve stworzyli misternie utkaną tajemnicę otaczającą zaginione dziewczyny, z historią uprowadzeń sięgającą ćwierć dekady. Ci, którzy uważają porwanie Alexa Jonesa przez Kellera (Paul Dano) za niesmaczne, a jego późniejsze pobicie Alexa za brutalne, muszę zgodzić się, że było to nie do zniesienia jak na film. W każdym razie część bicia. Można było zrozumieć jego frustrację, ale nie mając żadnego sukcesu w uzyskaniu jakichkolwiek informacji, powinien był się wycofać na długo przed tym. Ale nawet ta część została dobrze załatwiona. Loki przyznał Grace Dover (Maria Bello), że jej mąż prawdopodobnie pójdzie do więzienia, więc nie było wątpliwości, że Kellerowi ujdzie na sucho to, co zrobił. Ze swojej strony, Gyllenhaal pokazał kolejną zniuansowaną postać w Detektywie Lokim, zaledwie o sto osiemdziesiąt stopni od jego przedstawienia zbieracza wiadomości Lou Blooma w „Nightcrawler”. Czasami wykazywał niezwykłą powściągliwość w kontaktach z Kellerem, co skłaniało mnie do myślenia o tym, w jaki sposób gliniarze w rzeczywistych sytuacjach muszą powstrzymywać emocje, gdy mają do czynienia z zrozpaczonymi ofiarami przestępstwa. On i reszta drugoplanowej obsady wykonali bardzo wiarygodne występy.

Stanisław Konieczny

Więźniowie (2013) **** (z 4) Niesamowicie dobrze zrobiona i intensywna tajemnica o dwóch małych dziewczynkach, które zaginęły, a detektyw (Jake Gyllenhaal) założył sprawę, aby je znaleźć. Kiedy pierwotny podejrzany (Paul Dano) zostaje zwolniony, jeden z ojców dziewczynki (Hugh Jackman) postanawia wziąć sprawiedliwość we własne ręce. Naprawdę duże nadzieje pokładałem w WIĘŹNIACH i moje oczekiwania co do świetnego filmu zostały spełnione, ale muszę przyznać, że nie było to nawet w przybliżeniu tego typu świetnego filmu, jakiego się spodziewałem. Wiele thrillerów w dzisiejszych czasach ogranicza się do rozmów i emocji, a zamiast tego mamy po prostu jedną wielką, zainscenizowaną scenę akcji za drugą. Z pewnością tak nie jest, ponieważ film nie spieszy się (153 minuty), opowiadając swoją historię, a jest tak wiele cichych momentów, w których po prostu widzimy, jak bohaterowie tracą uścisk i emocje, gdy próbują zrozumieć, że nie wiedzą, gdzie ta dwójka dziewczyny są. To, co naprawdę pcha film na skraj przepaści, to wspaniałe występy z Jacksonem na czele w tym, co jest najlepszym występem, jaki widziałem u niego. To nie jest twój „kochający” ojciec w tradycyjnym sensie. Zamiast tego jest kimś dość przerażającym od pierwszego razu, kiedy go widzimy i widzimy, jak bardzo się pogarsza, gdy obraz się rozwija. Podczas gdy z jednej strony sympatyzujesz z jego sytuacją, z drugiej naprawdę nie możesz wesprzeć tego, co robi i często cudownie o jego własnym zaangażowaniu w rzeczy. Jackman naprawdę wychodzi jak człowiek pełen emocji i wściekłości, a on po prostu nie wie, jak właściwie to wypuścić. Gniew, który pokazuje przez cały film, jest czymś tak surowym, że naprawdę czujesz, jakbyś patrzył na mężczyznę, któremu brakuje córki. Gyllenhaal również zasługuje na wielkie uznanie za sposób, w jaki odegrał rolę detektywa. Naprawdę podobały mi się różne przeszkody, przez które przechodzi jego postać, a zwłaszcza własna słabość i czasami nadęte podejście. W obsadzie drugoplanowej znalazły się wspaniałe kreacje Dano, Melissy Leo, Terrence'a Howarda, Marii Bello i Violi Davis. Scenariusz nie da ci wielu łatwych odpowiedzi, a wiele razy nienawidzisz głównych bohaterów i nie możesz znaleźć w nich niczego, za czym mógłbyś kibicować. Pomyślałem, że to dość odważne, że film był skłonny zaryzykować i prosi widza o zadawanie sobie wielu pytań o to, jak zareaguje na to, co się dzieje. Nie mogę powiedzieć, że zgadzam się ze wszystkimi wyborami, ale to wspaniałe, że film skłania do myślenia, bo w dzisiejszych czasach jest to coś dość rzadkiego. WIĘŹNIOWIE nie jest dokładnie „przyjemnym” filmem, ponieważ przez cały czas jest brudny, ale jeśli się go trzymasz, z pewnością jest to bardzo satysfakcjonujące.

Tadeusz Włodarczyk

Kilka słów ostrzeżenia o „Więźniach”, zanim spróbujesz go obejrzeć. To bardzo intensywny, brutalny i niepokojący film, delikatnie mówiąc. Chociaż zajmuje #190 miejsce w rankingu Top 250 IMBD, NIE jest to film dla wszystkich. . Wspominam o tym tylko po to, żeby cię ostrzec... zastanów się, zanim obejrzysz. Jeśli chodzi o mnie, chociaż nie jest to rodzaj filmu, który normalnie bym oglądał, postanowiłem go obejrzeć, ponieważ występuje w nim Jake Gyllenhaal. Jest aktorem, który podejmuje wiele ryzyka i wystąpił w wielu wyjątkowych filmach, które mi się podobały, takich jak „Kod źródłowy”, „Nightcrawler” i „Donnie Darko”. Właściwie nie mogę wymyślić żadnych konwencjonalnych filmów, które nakręcił… a wiesz, że czeka cię kilka niespodzianek, kiedy zobaczysz jego filmy… a to zdecydowanie nie jest wyjątkiem. Historia zaczyna się od przyjęcia obiadu przez dwie rodziny. Jednak w połowie wieczoru rodzice zauważają, że dwójka najmłodszych dzieci zniknęła. Gdzie oni mogą być?! Przeszukać okolicę, ale nie znaleźć śladu. Jedyną wskazówką jest wątła... widziano poobijany kamper zaparkowany w pobliżu. Policja wkrótce namierzy kampera i kierowcę. Zamiast wysiąść z pojazdu, gdy policja go nakazuje, próbuje uciec i wkrótce zostaje zatrzymany. Wydaje się bardzo prawdopodobne, że facet COŚ wie, ale ponieważ nie ma prawdziwych dowodów, policja jest zmuszona go wypuścić. Niestety, ojciec jednej z uprowadzonych dziewczynek (Hugh Jackman) nie pozwoli temu odejść... i porywa mężczyznę i trzyma go w niewoli... próbując wydobyć od niego informacje. Ta porcja nie jest dla wrażliwych. W międzyczasie detektyw Loki (Gyllenhaal) znalazł ślady dwóch innych podejrzanych. Jeden to ksiądz ze zwłokami w swojej piwnicy. Inny to dziwak, który lubi kupować ubrania dla dzieci i który po raz pierwszy został zauważony na czuwaniu dla dziewczynek. Nie chce mówić, ale ciągle rysuje labirynty dla policji… labirynty, które wyglądają jak naszyjnik znaleziony przy zwłokach… i labirynty, o których mężczyzna w niewoli wspomniał swojemu porywaczowi! Cała trójka ma obsesję na punkcie labiryntów… więc co to ma wspólnego z zaginionymi dziewczynami?! Najlepsze w tym filmie jest to, że scenariusz jest niemożliwy do przewidzenia. Jeśli ktoś ci powie, że mógł to przewidzieć, kłamie! Na serio! Doceniam film, który pozwala mi zgadywać, a ten z pewnością tak. Jeśli chodzi o aktorstwo, z Jackmanem i Gyllenhaalem jest oczywiście znakomicie. Ogólnie rzecz biorąc, niesamowity film... i niesamowicie trudny do obejrzenia. To z pewnością NIE dla wrażliwych!

Tola Pietrzak

Podobne filmy